07 April 2010

Road To MSSM 2010 @Perlis Indera Kayangan - Part 1

Aku dan rakan2 pasukan B15L SMK Seksyen 18 - Muhamad Al-Amin, Faiz Noordin, Farid Haruddin


Pada 5 & 6 April 2010, bermulalah kembaraku ke kejohanan catur MSSM 2010 yang akan berlansung di Negeri Perlis Indera Kayangan di bulan Jun nanti. Aku mewakili sekolahku, SMK Seksyen 18, bersama tiga rakan2 yang lain (seperti gambar di atas). Ini merupakan tahun kedua aku mewakili sekolah tersebut di kejohanan catur MSSD Petaling Perdana. Venue pertandingan sama seperti edisi tahun lepas iaitu di SMK SSAAS, Seksyen 2. Rupa2nya sekolah tersebut telah menjadi tuan rumah bagi acara catur untuk tahun yang ketiga.

So,bagaimana keputusannya?



Di pusingan terakhir, aku bermain buah putih bertemu dengan rakan sepasukan MSSD PP ku tahun lepas iaitu Iskandar dari SMK Seksyen 19. Kami berdua telah mengumpul 6/6 mata bersama-sama tiga lagi pemain. Setelah tujuh pusingan, aku berjaya menang 5 dan seri 2 kali. Di pusingan keenam, aku telah seri dengan Low Jun Keat (SMK USJ 12), pemain yang telah aku kenali semenjak di MSSD PP kategori sekolah rendah pada tahun 2008. Dia juga merupakan rakan sepasukan MSSD PP ku tahun lalu.

Alhamdulillah, aku berjaya menang ke atas Iskandar di pusingan terakhir yang amat kritikal dan penting. Jika tidak kembaraku ke MSSM 2010 di Perlis akan terhenti setakat peringkat daerah. Aku bersyukur kepada ALLAH SWT dan berterima kasih kepada kedua ibubapaku yang sangat supportive dan juga kepada guru2 dan rakan2 sekolah. Dengan berbekalkan 7 mata dari 6 kemenangan dan 2 seri, aku berjaya menjadi naib juara bagi kategori individu. Amat sayang sekali, rakan2 sepasukanku yang lain tidak dapat menyertai aku di atas podium terutamanya bagi acara berpasukan walaupun di peringkat awal menunjukkan keputusan yang agak baik. Memandangkan aku tidak tahu final standing, aku tidak tahu kedudukan pasukan sekolahku, tetapi mengikut perkiraan rasanya tidak terlalu jauh dari tempat keempat. Insya Allah, di tahun hadapan pasukan catur sekolahku akan lebih cemerlang dan berjaya mendapat kedudukan yang baik. Dua orang dari pasukan B18L sekolahku, menunjukkan prestasi yang sangat promising terutamanya di hari pertama. Abang Ammar berjaya mendapat perfect score 4/4 sementara Abang Wan Shafiq berada di kedudukan ketiga setelah pusingan keenam setelah mengutip 5.5/6 mata. Amat sayang dengan kurang pengalaman dan chess practice, mereka berdua tidak dapat meneruskan langkah ke atas podium di pusingan kedua terakhir. Pada pandanganku, mereka berdua sangat berbakat dalam sukan catur dan perlu lebih banyak menyertai pertandingan2 catur terutamanya bagi Abang Wan yang masih berpeluang untuk menyertai kejohanan tahun hadapan.


Aku dan rakan pasukan menunggu closing ceremony dan acara prize giving.



Ibu kesayanganku juga sempat datang untuk memberi sokongan padu.




Aku dan rakan2 sepasukan Bawah 15 dibelanja oleh ibubapa makan KFC (gambar atas). Terima kasih ayah dan ibu. Insya Allah, abang akan berusaha bersungguh-sungguh di peringkat berikutnya untuk meneruskan kembara catur ke MSSM 2010.

Esok dan lusa, kedua-dua adik kesayanganku pula akan bersaing di kejohanan catur peringkat daerah MSSD PP kategori sekolah rendah di Seksyen 9. Aku berharap mereka berdua akan berjaya dengan cemerlang dan aku akan sentiasa mendoakan kejayaan mereka.


No comments:

Post a Comment